Jak się przygotować do jazdy na rowerze zimą?

Jesień i zima nie muszą być sezonami, w których odkładamy nasze rowery na bok. Wręcz przeciwnie. Jazda na rowerze w chłodniejszych miesiącach może dostarczyć mnóstwo frajdy i satysfakcji. Warto jednak odpowiednio się przygotować, by cieszyć się tą aktywnością w każdych warunkach. Odpowiednie opony, oświetlenie, przegląd roweru przed rozpoczęciem zimowego sezonu, wodoodporne akcesoria – zadbaj o te kwestie, aby cieszyć się bezpieczną jazdą nawet w śniegu i deszczu.

Bezpieczeństwo na rowerze zimą. Zadbaj o przegląd roweru

Jazda na rowerze zimą to wyzwanie, ponieważ wiąże się z trudniejszymi warunkami na drogach, a rower jest bardziej narażony na działanie wilgoci, soli i temperatury spadającej poniżej zera. O tym, jak samodzielnie możesz zabezpieczyć swój rower na zimę, przeczytasz tutaj.

Po intensywnym sezonie letnim koniecznie zrób przegląd roweru i sprawdź, czy wszystko działa jak należy. Wizyta w serwisie rowerowym może pomóc w identyfikacji ewentualnych problemów i ich naprawie przed wyruszeniem w trasę.

Szczególną uwagę należy zwrócić na hamulce. Zimą drogi często są mokre, oblodzone lub pokryte warstwą śniegu. To znacznie wydłuża czas hamowania i zwiększa ryzyko poślizgu i utraty kontroli nad rowerem. Skuteczne hamulce są kluczowe, aby móc bezpiecznie zwalniać i zatrzymywać się na śliskiej nawierzchni.

Przegląd roweru w okresie jesienno-zimowym pomaga zapewnić bezpieczeństwo, przedłużyć żywotność roweru i cieszyć się zimowymi przygodami na dwóch kółkach. Pamiętaj, że niezbędne naprawy lub wymiany komponentów warto powierzyć profesjonalnemu serwisowi rowerowemu, aby mieć pewność, że rower jest w pełni gotowy do sezonu zimowego.

Jak wyposażyć rower na jesień i zimę?

Choć dla najbardziej zapalonych miłośników kolarstwa nie ma „martwego sezonu”, dla wielu aktywnych osób jesień i zima to czas, kiedy rower nie jest brany pod uwagę. Niechęć do tej aktywności zimą wiąże się z wątpliwościami co do bezpieczeństwa jazdy na śniegu i po oblodzonych drogach. Jeśli nie chcesz rezygnować z jazdy na rowerze na kilka jesienno-zimowych miesięcy, koniecznie przygotuj się do tego sezonu z odpowiednim sprzętem rowerowym.

Opony rowerowe na zimę – jakie wybrać?

Dobra przyczepność to priorytet podczas jazdy zimą. Do poruszania się po sypkim śniegu warto wybrać opony terenowe z bieżnikiem, które dobrze radzą sobie na piachu. Opony montowane w rowerach MTB mają charakterystyczny, agresywny bieżnik z dużą liczbą wystających kostek o różnej wielkości, które służą do zapewnienia jak największej przyczepności na różnorodnych nawierzchniach. Charakterystyczna, nieregularna budowa bieżnika pomoże również w samooczyszczaniu się opony z zalegającego śniegu i brudu. 

Ponadto, opony do jazdy po śniegu powinny być nieco szersze niż te, których używasz latem. Dzięki większej powierzchni styku z podłożem, opony MTB zapewnią lepszą przyczepność. 

Opony z kolcami to rozwiązanie przeznaczone głównie do jazdy na lodzie. Nie są one tak wszechstronne jak opony z bieżnikiem, dlatego warto je wykorzystywać wtedy, gdy wiemy, że będziemy mieli do czynienia głównie z oblodzoną powierzchnią. Po intensywnym korzystaniu z opon z kolcami należy je regularnie sprawdzać. Dzięki temu możesz uniknąć sytuacji, w której kolce przebijają się przez ogumienie i niszczą oponę.

Jakie ciśnienie w oponach zimą?

W okresie zimowym, szczególnie gdy temperatura spada poniżej 0°C, a na drogach pojawia się śnieg i lód, wskazane jest zmniejszenie ciśnienia w oponach. Mniejsza ilość powietrza pomaga „rozłożyć” oponę na większej powierzchni, co zwiększa przyczepność i daje Ci większą kontrolę nad rowerem. 

Wkładki antyprzebiciowe – dodatkowa ochrona opony

Uszkodzona dętka to spory kłopot – zwłaszcza, jeśli spotka cię na trasie podczas mroźnego, śnieżnego dnia. Dla zwiększenia bezpieczeństwa możesz rozważyć zakup opon z technologią antyprzebiciową. Jest to dodatkowa warstwa materiału umieszczona wewnątrz opony rowerowej. Jej głównym celem jest zabezpieczenie opony przed przebiciem przez ostre przedmioty, takie jak gwoździe, szkło czy kamienie, które mogą znajdować się na drodze pod śniegiem. Co ważne, te dodatkowe elementy ochronne charakteryzują się dużą lekkością, dzięki czemu chronią rower bez zbędnego obciążania pojazdu.

Bądź widoczny – zadbaj o oświetlenie roweru

Światła pozycyjne widoczne co najmniej z odległości 150 metrów to obowiązkowe wyposażenie roweru po zmroku. Jednak zimą, kiedy dni są dużo krótsze, a widoczność znacznie ograniczona ze względu na śnieg, deszcz i mgłę, sprawne lampy i odblaski są szczególnie istotne. Zimą warto korzystać z nich nie tylko po zachodzie słońca, ale także w ciągu dnia. 

Obowiązkowo zadbaj o co najmniej jeden biały lub żółty reflektor przedni oraz lampkę koloru czerwonego z tyłu – o kształcie innym niż trójkąt. Do wyboru masz oświetlenie, które działa na baterie lub jest ładowane elektrycznie. Wybór zasilania należy do Ciebie, jednak musisz pamiętać, żeby przed każdą wyprawą sprawdzić ich stan naładowania. Na wszelki wypadek warto mieć przy sobie dodatkową lampkę czołową, z którą będziesz dobrze widoczny i oświetlisz sobie drogę po zmroku.

Jesień i zima to czas, kiedy warto „przyozdobić się” w kamizelkę odblaskową lub inne dodatkowe odblaski. Do wyboru masz różne naklejki i opaski. Odbijają one światło innych samochodów, dzięki czemu są być szczególnie przydatne poza terenem miejskim, gdzie nie ma ulicznego oświetlenia. To prosty, ale niezwykle istotny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu podczas jazdy w trudniejszych warunkach. Odblaski możesz zamontować nie tylko na odzieży, ale także na ramie lub na kołach roweru – po obu stronach.

odblaski na kole roweru

Błotniki – must have na zimową jazdę 

Jesień i zima to pory roku, kiedy pogoda często bywa kapryśna, a opady deszczu i śniegu stanowią codzienność. Jednym z nieodłącznych elementów wyposażenia roweru w tym czasie są błotniki. Przede wszystkim pełnią funkcję ochronną dla rowerzysty, zapobiegając rozpryskiwaniu wody i błota na ubranie i twarz. Błotniki pomagają również utrzymać rower w lepszym stanie.

Rodzaje błotników. Który wybrać na zimę?

Biorąc pod uwagę rozmiar i budowę, błotniki rowerowe możemy podzielić na dwa rodzaje. Błotniki pełne są montowane do ramy i widelca – najczęściej w rowerach MTB oraz miejskich. Są solidne, długie i często sięgają nawet do połowy koła, aby chronić jak największą powierzchnię roweru. Sprawdzą się więc podczas jazdy w trudnych warunkach.

Trzeba pamiętać, że błotniki pełne zazwyczaj dodają nieco wagi do roweru, a także mogą wpłynąć na aerodynamikę. Dla dla większości rowerzystów jest to jednak akceptowalny kompromis na rzecz większego komfortu i ochrony przed zachlapaniem.

Błotniki niepełne są mniej obszerne i krótsze niż pełne błotniki, dzięki czemu są lżejsze i łatwiejsze do zamontowanie. Ich minusem jest jednak mniejsza ochrona przed zabrudzeniem. Są często montowane do rowerów szosowych, w których liczy się niska waga całkowita pojazdu.

Nie chcesz trwale montować błotników na swoim rowerze, ale chcesz mieć możliwość szybkiego dostosowania go do trudnych warunków pogodowych? Możesz sięgnąć po błotniki tymczasowe. To dobre „wyjście awaryjne” – możesz ich użyć w razie potrzeby i łatwo zdjąć, kiedy warunki się poprawiają. Błotniki tymczasowe są mniejsze, lekkie i mobilne, co pozwala na ich łatwe przechowywanie w torbie rowerowej lub plecaku. Montuje się je na przykład do sztycy siodełka, na widelcu koła lub na rurach ramy roweru.

tymczasowy błotnik rowerowy nad przednim kołem

Błotniki różnią się również materiałem, z którego są wykonane. Do najpopularniejszych należą modele wykonane z tworzyw sztucznych takich jak polipropylen czy popularny plastik. Błotniki z tworzyw sztucznych są lekkie, łatwe do formowania i tanie w produkcji. Są również odporne na korozję, co jest ważne, jeśli błotniki mają chronić przed wodą i błotem. 

Błotniki z aluminium są nieco bardziej sztywne niż modele wykonane z tworzyw sztucznych. Są przy tym stosunkowo lekkie, co sprawia, że są odpowiednie do rowerów miejskich i turystycznych.

Nieco rzadziej spotyka się błotniki wykonane ze stali nierdzewnej. Są nieco cięższe, ale jednocześnie stabilne i bardzo trwałe. Lśniące stalowe błotniki najczęściej pojawiają się na rowerach miejskich typu holenderskiego.  

Jak wybrać odpowiedni błotnik?

Wybór odpowiednich błotników do jazdy rowerem zimą zależy od rodzaju roweru i terenu, na którym zamierzasz jeździć. Najważniejsze jednak, aby dobrać błotnik do rozmiaru koła, a nie do ramy roweru! Koniecznie zmierz szerokość opon i dopasuj błotnik. Powinien on zakrywać oponę w całości po bokach lub nawet odstawać kilka milimetrów. Błotnik nie może też być zbyt wąski, aby nie dotykał opony podczas jazdy.  

Po powrocie zawsze postaraj się oczyścić rower z zalegającego brudu, błota i soli, która jest rozsypywana na drogach. Wilgoć i sól mogą przyspieszyć zużycie komponentów napędu. Dlatego przed wyruszeniem w kolejną trasę dokładnie oczyść i nasmaruj łańcuch oraz upewnij się, że przerzutki działają płynnie.