Chwyty rowerowe i owijki

Kontakt rąk z rowerem odbywa się poprzez kierownicę. Otóż… nie! 😉
Kontakt odbywa się poprzez chwyty kierownicy lub owijkę. Od ich stanu oraz doboru w dużym stopniu zależy komfort jazdy, pewność chwytu, a co za tym idzie – bezpieczeństwo. Są różne typy tych elementów: ergonomiczne, wyścigowe, grubsze, cieńsze. Wybór jest bardzo duży i czasami może przysporzyć sporo kłopotów. Nasi sprzedawcy na pewno doradzą Wam te najbardziej odpowiadające Waszym wymaganiom. Należy również pamiętać, że nic nie jest wieczne i również chwyty/owijki trzeba regularnie zmieniać. Raz na sezon, dwa razy na sezon, rzadziej… To zależy jak bardzo eksploatujecie swoje maszyny. Zaawansowani kolarze szosowi zmieniają je nawet 2-3 razy do roku, a na pewno po zimie i okresie trenażerowym. Chodzi o spadek funkcjonalności takich owijek (mogą się „poubijać”, stracić pewność chwytu), ich stan techniczny (pękają, rozrywają się), a przede wszystkim higienę. Hektolitry wylanego potu na trenażerze, czy wszystko to, co zebraliśmy z drogi, jeśli jeździmy na zewnątrz. nie pozostaje bez konsekwencji i jeździ z nami na naszej kierownicy. Jeżeli więc Wasze chwyty nie wyglądają jak nowe, a jaskinie wytopu zamknęliście już na cztery spusty – zapraszamy na wymianę do naszego serwisu.

Rodzaje chwytów rowerowych

  • Nasuwane gumowe, silikonowe – najprostsze i najtańsze chwyty montowane w tańszych modelach rowerów, gdzie nie przewiduje się wyczynowej lub długodystansowej jazdy. Zazwyczaj są średnio wygodne i twarde, mogą też samoistnie się obracać. Aby wyskoczyć do przysłowiowego sklepu jak najbardziej zdadzą egzamin. Są też najtańsze.
  • Ergonomiczne – zazwyczaj nieco droższe, wykonane z lepszych materiałów. Anatomiczna konstrukcja w kształcie skrzydła podpierającego nadgarstek skutecznie zapobiega wyboczeniom nadgarstków i zapobiega zmęczeniu rąk podczas długich jazd. Nawet najtańsza wersja będzie lepsza od prostych gripów montowanych seryjnie w tanich rowerach.
  • Ze zintegrowanymi rogami – chwyty te, oprócz ergonomicznego, wygodnego chwytu, pozwalają na zmianę pozycji rąk podczas jazdy. Jest to szczególnie przydatne podczas długich dystansów pokonywanych na rowerze.
  • Piankowe i silikonowe – szeroko stosowane w kolarstwie górskim. Są bardzo ergonomiczne, dobrze tłumią drgania, często mają tzw. pamięć dłoni i są bardzo lekkie. Minusem jest mniejsza trwałość niż chwytów gumowych, a dawniej tendencja do obracania się. Obecnie z racji używania lepszych materiałów problem ten został praktycznie wyeliminowany.
  • Skręcane – w zasadzie jest to forma wykończenia chwytów. System skręcania całkowicie eliminuje problem obracania się gripów. Są zazwyczaj nieco droższe, ale wygoda jaką dają, rekompensuje to z nawiązką.

Rodzaje owijek rowerowych

Tutaj temat jest bardziej skomplikowany, gdyż owijki mogą występować w różnego rodzaju miksach konstrukcyjnych. Najważniejsze parametry to użyty materiał oraz grubość. Na jakość owijki wpływa również jej rozciągliwość, rodzaj użytego kleju czy żelu zapobiegającego rozwijaniu się owijki. Co do materiału mamy najtańsze owijki piankowe, korkowe, z mikrofibry, z dodatkiem silikonu, skórzane. Praktycznie każdy producent ma jakąś swoją technologię. Materiał ma bezpośredni wpływ na absorpcję drgań, pewność chwytu czy chłonność wilgoci. Jedne będą miększe, ale dadzą mniej pewny chwyt lub będą chłonąć wilgoć. Inne będą twarde i świetnie będziemy czuć kierownicę, niestety nie wytłumią idealnie wszystkich mikrowstrząsów. Generalnie wybór owijki zależy od tego, jaki jest Wasz styl jazdy. Czy to długie wyjazdy, czasami w trudniejszym terenie i potrzebny Wam jest większy komfort, czy to typowe treningi i ściganie, więc priorytetem jest pewność prowadzenia roweru.

Komfort jazdy możemy również „regulować” grubością owijki. Generalnie zasada jest taka: im grubsza owijka, tym większy komfort jazdy, lecz mniej pewny chwyt. Analogicznie cieńsza owijka da nam lepszą kontrolę nad kierownicą, ale komfort jazdy będzie gorszy. Jeżeli jeździmy naprawdę długie dystanse i komfort stawiamy zdecydowanie na pierwszym miejscu, istnieją wkładki silikonowe pod owijkę, które dodatkowo wytłumią wszelkie drgania.

Podsumowanie

Jak widzicie, choć temat wydaje się prosty, wcale taki nie jest. Wystarczy jednak zdać sobie sprawę z kilku podstawowych faktów, a przede wszystkim dobrze określić swoje oczekiwania i styl jazdy, aby z pomocą naszych doradców jeszcze lepiej wyposażyć swój jednoślad. Nie bójcie się pytać i odwiedźcie nas w naszych sklepach.